כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.

רבי שמעון בר יוחאי

 

רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י)
היה מגדולי התנאים והצדיקים שגילה את תורת הסוד ופנימיות התורה.
רבי שמעון נולד בארץ ישראל להוריו יוחאי ושרה (או חמי, לדעה נוספת)
בתקופה שלאחר חורבן הבית השני בזמן בו שלטו הרומאים בארץ.

 

מורו ורבו

לאחר שנפטרו 24,000 מתלמידיו של רבי עקיבא נשארו לו 5 תלמידים,
וביניהם רבי שמעון שהיה מגדולי תלמידיו ולמד אצלו במשך 13 שנים.
פעם התבטא רבי עקיבא ואמר לרבי שמעון "דייך שאני ובוראך מכירים כוחך".
רבי שמעון קיבל הסמכה לרבנות מהצדיק והתנא רבי יהודה בן בבא.

 

כניסתו למערה

בתקופת רשב"י שלטו הרומאים והם היו בונים גשרים, שווקים ובתי מרחץ.
פעם אחת שוחחו שלושה תנאים על הבניה וההתפתחות הרומאית: רבי יהודה, רבי יוסי, ורבי שמעון.
רבי יהודה אמר: "כמה נאים מעשיהם של אומה זו תקנו שווקים, תקנו גשרים, תקנו מרחצאות".
רבי יוסי שתק, ורבי שמעון אמר: "כל מה שתקנו לא תקנו אלא לצורך עצמם: תקנו שווקים – להנאתם ולטובתם, תקנו מרחצאות – לעדן בהם את עצמם, תקנו גשרים – לטול בהם מכס".
במקום נכח יהודה בן גרים שהלך וסיפר את הדבר לחבריו, ומשם הגיעו הדברים למלכות שגזרו על רבי שמעון עונש מיתה. רשב"י ברח יחד עם בנו רבי אלעזר ולבסוף הסתתרו במערה במשך 13 שנים!
בדרך נס בפתח המערה גדל עץ חרובים וזרם מעיין מים, משם ניזונו רבי שמעון ואלעזר בנו במשך כל אותם שנים.
לאחר 12 שנים הודיע להם אליהו הנביא שקיסר רומי נפטר והם יצאו מהמערה.
ביציאתם מהמערה הם ראו אנשים העוסקים בחרישה וזריעת האדמה במקום ללמוד תורה, כעסו ואמרו:
"מניחין חיי עולם, ועוסקין בחיי שעה ?". וכך לכל מקום שהיו מסתכלים הייתה מתחילה שריפה באורח נס.
מיד יצאה בת קול מהשמים ואמרה "להחריב עולמי יצאתם? חזרו למערה!".
רבי שמעון ובנו חזרו למערה למשך שנה נוספת, רק לאחר מכן יצאו רבי שמעון ובנו מהמערה, והמשיכו בלימוד והפצת התורה.

 

תורתו

רבי שמעון בר יוחאי עסק בתורה יומם ולילה, בחלק הנגלה של התורה ובפנימיות התורה.
רשב"י היה גאון בתורה וניכר בכוח הפלפול ותירוץ הקושיות כפי שנראה בתלמוד.
התחום שבו התייחד משאר התנאים היה עיסוקו בפנימיות התורה. רשב"י וחבורתו עסקו בלימוד תורת הנסתר וכתבו את ספר הזוהר והתיקונים. רבי שמעון גילה לדורו ולכל הדורות הבאים עד ימינו את תורת הסוד ופנימיות התורה.

 

ספר הזוהר

אחד מחיבוריו הגדולים והמרכזיים של רבי שמעון הוא ספר הזהר עליו מבוססת "תורת הקבלה".
בספר נמצאים סודות התורה ודברים נשגבים. רבי שמעון עצמו התבטא על הספר ואמר שבאמצעותו יצאו מהגלות ברחמים: "בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזוהר, יפקון ביה מן גלותא ברחמי". (זוהר, נשא, דף צ')

 

אמרותיו בתלמוד

הגמרא מלאה באמרות ופלפולים של רבי שמעון וכמה מהם:

  • "כל המתגאה בו בעיניו כעובד עבודה זרה" (סוטה ד)
  • "כל המלבין פני חברו ברבים, מוטב שהפיל עצמו לתוך כבשן האש" (ברכות מג)
  • "גדולה מלאכה שמכבדת את בעליה" (נדרים מט ע"ב)
  • "שלוש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל, וכן לא נתנן אלא ע"י יסורין ואלו הן: תורה וארץ ישראל ועולם הבא" (ברכות ה)

 

אמרותיו בספר הזוהר

כמה מאמרותיו של רבי שמעון מספר הזוהר:

  • "כל מילין דעלמא לא תליין אלא ברעותא" (דף קל"ז)

תרגום: כל הדברים שבעולם אינם תלויים אלא ברצון.

  • "אלמלא חשוכא לא אשתמודע נהורא" (תזריע מח, ע"ב)

תרגום: אלמלא החושך לא היה נודע האור.

  • "אסוותא באורייתא אשתכח." (קדושים פ, ע"ב)

תרגום: והרפואה נמצאת בתורה.

 

משפחתו

  • הוריו – רבי יוחאי ושרה (או חמי, לדעה נוספת)
  • בנו – רבי אלעזר
  • נכדו – רבי יוסי בן רבי אלעזר
  • תלמידיו – רבי אלעזר (בנו), רבי שמעון בן יהודה, רבי יהודה הנשיא ועוד צדיקים רבים

 

הסתלקותו

ביום י"ח באייר, ב-ל"ג בעומר הסתלק רבי שמעון בר יוחאי
ונטמן בציונו הקדוש בהר מירון, אליו עולים בכל שנה מאות אלפי יהודים מכל רחבי העולם,
לשמוח, לרקוד ולהתפלל ביום ההילולא הקדוש.
פני הסתלקותו כינס רבי שמעון כמה מתלמידיו למעמד מיוחד בו גילה להם סודות עמוקים בתורת הקבלה.
באחד הדברים האחרונים שאמר התבטא בצורה נדירה על עצמו:
"אֲנִי לְדוֹדִי וְעָלַי תְּשׁוּקָתוֹ. כָּל יוֹמִין דְּאִתְקְטַּרְנָא בְּהַאי עָלְמָא, בְּחַד קְטִירָא אִתְקְטַּרְנָא בֵּיהּ בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא"
(אדרא זוטא, זוהר חלק ג' רפח, א. רצב, א)
תרגום: כל ימי שהתקשרתי בעולם הזה, בקשר אחד התקשרתי בו בקב"ה.

באותו זמן היה רבי שמעון בשמחה גדולה וציווה שביום זה יחגגו לדורות את יום שמחתו
וכשסיים לומר את פסוק ג' בפרק קל"ג בתהילים פרחה נשמתו:
"כְּטַל-חֶרְמוֹן שֶׁיֹּרֵד עַל הַרְרֵי צִיּוֹן כִּי שָׁם צִוָּה ה' אֶת הַבְּרָכָה חַיִּים עַד הָעוֹלָם."

 

מנהגי ההילולא

  • עלייה לציון רשב"י – מכל קהילות ישראל נוהגים לעלות לקברו של רבי שמעון בר יוחאי במירון.
    מתפללים, שמחים ורוקדים בציונו הקדוש של רשב"י.
  • תהלוכות ילדים – בשנת תש"מ (1980) הורה הרבי מליובאוויטש לערוך תהלוכות ילדים לכבוד רבי שמעון בר יוחאי לאחדות עם ישראל. בכל העולם מתקיימות כיום תהלוכות עם מאות אלפי ילדים המביעים אחדות,
    אהבת ישראל וציפייה לגאולה שלימה.
  • לימוד פנימיות התורה – נוהגים ללמוד בספר הזוהר שחיבר רבי שמעון בר יוחאי, וכן מספרי חסידות משום שעניינו של רשב"י היה להאיר את העולם על ידי גילוי פנימיות התורה.
  • הדלקת מדורות – רבים נוהגים להדליק מדורות בליל ל"ג בעומר.
    מקור המנהג אינו ברור, אך יש כמה הסברים למנהג:
  • עניינו של רשב"י היה להאיר את העולם על ידי גילוי פנימיות התורה.
  • המדורה היא מעין 'נר נשמה' גדול.
  • חרובים – יש הנוהגים לאכול חרובים ביום זה, זכר לעץ החרובים שגדל במערה וממנו ניזון רבי שמעון ובנו רבי אלעזר.
  • חץ וקשת – יש הנוהגים לתת לילדים לשחק בחץ וקשת בל"ג בעומר, זכר לכך שבימיו של רשב"י לא נראתה הקשת בשמים משום צדיקותו. (הקשת סימן קללה לעולם, ובכוח תורתו ומעלתו של רשב"י הגן על דורו)

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :

מסך מלא
מצגת מנוקדת על רבי שמעון בר יוחאי
מסך מלא
מצגת על רבי שמעון בר יוחאי
‏‏רבי שמעון בר יוחאי דף עבודה, מנוקד
‏‏רבי שמעון בר יוחאי דף עבודה
חלאקה אצל רשבי
שמחה במרון
רבי שמעון ובנו לומדים תורה
קבר רשבי ניקוד
ציון רשבי
עושים חלאקה
נחל במערה
מתחבאים במערה
מכוסים בחול ולומדים
לומדים תורה בחול
לומדים במערה
חרובים ומעיין
חרובים ומעיין
חץ וקשת
חלאקה במירון
חלאקה במירון
צעירים
בינוני
בוגרים
CloseApp