כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
דבר תורה לפרשת תזריע – לראות את הטוב
רעיון נפלא לדרשה על פרשת תזריע
הקדמה
בפרשת תזריע מדובר על דיני הצרעת.
נגע הצרעת מגיע כעונש על דיבור 'לשון הרע', ועניין זה מרומז בשם של האדם:
מצורע – מוציא שם רע, כלומר הוא מגלה ומוציא את הרע של האדם שעליו דיבר.
תהליך הבדיקה
כאשר אדם גילה נגע בגופו עליו לעבור 2 שלבים:
- ראיית הנגע – האדם ניגש לחכם מומחה בדיני צרעת אשר יקבע האם זה נגע טמא או לא.
חכם זה לא חייב להיות כהן.
- הגדרת הטומאה והטהרה – לאחר שהחכם קבע שזהו נגע טמא על האדם לגשת לכהן שיסתכל ויחלי
האם הוא טמא או טהור.
אפילו אם החכם אמר שזהו נגע צרעת בוודאות, רק הכוהן יכול להחליט האם האדם מוגדר כטמא או לא.
תפקיד הכהן
תפקיד הכהן הוא לטהר את עם ישראל, ולכן הכהן תמיד צריך להיות טהור ולהישמר מכל טומאה.
והנה בנוגע לדיני המצורע הוא זה שקובע את הטומאה של האדם לאחר שאומר לו: "טמא אתה".
כדי לענות על כך נראה תחילה את עונשו של המצורע.
בדד מחוץ למחנה
לאחר שהאדם התגלה כמצורע ונהפך לטמא הוא צריך לצאת מחוץ למחנה ישראל ולשבת בבדידות עד אשר יתרפא:
"בָּדָד יֵשֵׁב מִחוּץ לַמַּחֲנֶה מוֹשָׁבוֹ" (ויקרא יג,מו)
רש"י מפרש: "הואיל והוא הבדיל בלשון הרע בין איש לאשתו ובין איש לרעהו אף הוא יבדל"
כלומר התוצאה של דיבור 'לשון הרע' היא הפרדה והבדלה.
כאשר אדם מדבר לא טוב על חברו, הוא בעצם גורם לאנשים אחרים לחשוב רע על אותו אדם, ולהתרחק ממנו.
הכהן רואה את הטוב
התורה קובעת כי דווקא כהן צריך לקבוע האם האדם טמא משום שתכונות הכהן הם של חסד.
עבדותו היא לברך ולטהר את עם ישראל: "לברך את עמו ישראל באהבה".
התנאי ההכרחי לברכת הכהן, שהיא חייבת להיעשות מתוך אהבה. ולכן לפני שקובעים עונש כה קשה ליהודי שיגרום לו ולמשפחתו הרבה צער ונזק צריך שדווקא כוהן שמסוגל לאהוב ולראות את הטוב שבכל יהודי
יבדוק ויחליט על כך.
ת'כלס
עלינו ללמוד 2 דברים מדיני המצורע:
- לא לדבר 'לשון הרע' – להימנע בכל מצב מדיבור רע על הזולת, ולהתרחק מאזור בו מדברים רע על אחרים.
- לראות את הטוב – כאשר אנחנו רואים דבר לא טוב אצל יהודי אחר, עלינו להביט בו כפי שהכהן עשה:
לנסות ולמצוא בו את הטוב, לאהוב אותו וללמד עליו זכות.
אין אנו יודעים באיזה ניסיונות הוא עמד כה, ומה עבר עליו בכל חייו.
נראה את הטוב שבכל יהודי, ונתחזק באהבת ישראל!
השיעור מבוסס על ליקוטי שיחות חלק כז, תזריע, שיחה ב'.