כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
ט"ו בשבט -סיכום
ט"ו שבט הינו היום החמישה עשר בחודש שבט וראש השנה לאילנות.
ליום זה משמעות מיוחדת בהלכה בכל הנוגע לפירות האילן.
כמו כן ט"ו בשבט מבטא יום של צמיחה אישית, וחיבור לארץ ישראל ופירותיה.
המקור מהמשנה
" אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם:
בְּאֶחָד בְּנִיסָן, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.
בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי.
בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיּעָה וְלַיְרָקוֹת.
בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ. "
(מסכת ראש השנה א, א)
משמעות פנימית
חז"ל דימו את האדם לאילן על יסוד הפסוק: " כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה " (דברים כ,יט)
לכן עלינו ללמוד מהעץ כמה דברים להצלחה בחיינו:
-
צמיחה
הדבר הניכר בעץ הוא הצמיחה שלו. העץ אינו מפסיק לגדול ולצמוח וחייו ארוכים מאוד
על האדם להיות "צומח" כלומר לגדול, להתפתח ולצמוח כל העת.
לא להסתפק במה שהצלחנו להגיע עד היום, אלא להוסיף ולהתקדם עוד ועוד כל הזמן.
חשיבות החינוך בגיל הצעיר
- טיפול בשתיל קטן הוא בעל השפעה רבה על כל עתידו שיהפוך להיות עץ,
כך גם ההשקעה בחינוך בגיל צעיר היא בעל השפעה רבה לעתיד.
המשמעות הפנימית של חלקי העץ
האילן מחולק ל-3 חלקים:
- השורש – נעלם מהעין, אך בו עיקר חיות האילן. רומז לאמונה.
- גוף האילן – הרוב המכריע של האילן. רומז לקיום התורה ומצוות.
- הפירות – התכלית שעבורו נברא האילן. רומז להשפעת האדם על סביבתו.
סביבה ראויה לצמיחה
כדי שהאילן יגדל כראוי, צריך להרחיק ממנו עשבים מזיקים, ולספק לו מים.
כך בחינוך צריך להקפיד להישמר מחברת אנשים לא הגונים,
וללמוד תורה המשולה למים – 'אין מים אלא תורה'. תנאים אלה מבטיחים צמיחה ראויה וחזקה.
הלכות ומנהגים
- אכילת פירות
נוהגים לאכול מפירות ארץ ישראל, ובמיוחד מפירות שבעת המינים בהם נשתבחה הארץ:
זיתים, תמרים, ענבים וצימוקים, תאנים ורימונים.
יש הנוהגים לאכול ביום גם שקדים, אגוזים וחרובים.
- פירות יבשים: יש לוודא את כשרותם, ולבדוק היטב לפני האכילה שהפרי נקי מחרקים ותולעים.
- לפני אכילת פירות העץ מברכים: "בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ"
- לאחר האכילה (בשיעור 'כזית' – נפח של 27 גרם , ותוך זמן של 6 דק')
- מפירות שבעת המינים – נברך ברכת 'מעין שלוש'.
- משאר הפירות – נברך ברכת 'בורא נפשות'.
סדר ט"ו בשבט
נוסח אמירת דברי תורה בשבח ארץ ישראל ופירותיה. מנהג זה החל בחכמי צפת והתפשט בקרב התפוצות.
במהלך הסדר נוהגים למזוג 4 כוסות יין, לאכול מפרות ארץ ישראל, לומר דבר תורה, לשיר ולשמוח.
- בתפילה – לא אומרים תחנון.
- תענית – ביום זה לא קובעים תענית ציבור.