ויקהל
המשמעות הפנימית של מסך שער החצר
הקדמה
בפרשתנו משה אוסף את כל בני ישראל ומעביר להם את ציווי ה' לבניית המשכן וכליו.
מסביב למשכן הייתה חצר גדולה אשר הייתה מוקפת בעמודים וקלעים (מעין רשתות קלועות).
בכניסה לחצר הייתה מעין פרוכת בד ארוג הנקראת 'מסך שער החצר'.
"וּמָסַךְ שַׁעַר הֶחָצֵר...וְעֶשְׂרִים אַמָּה אֹרֶךְ וְקוֹמָה בְרֹחַב חָמֵשׁ אַמּוֹת לְעֻמַּת קַלְעֵי הֶחָצֵר." (לח, יח)
השאלה המרכזית
רש"י מפרש: "לְעֻמַּת קַלְעֵי הֶחָצֵר – כמדת קלעי החצר."
בדרך כלל פירוש רש"י על התורה למילה 'לְעֻמַּת' הוא בשני האופנים הבאים:
כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
- 'כנגד' - ממול
- 'למעלה' – מעל, יותר מ-
- הרמב"ם – כאשר קיימת דלת.
- הראב"ד – פתח ללא דלת גם חייב במזוזה.
- חלק מן השער – מהותה של הדלת היא פתיחה, כלומר כניסה ויציאה.
- מהות בפני עצמה – סגירה. הדלת בעצם סותמת את החלל הפתוח שהיה ללא דלת.
- מסתירה את הספירות שמעליה, ולכן נקראת 'ים' שמסתיר ומעלים.
- מגלה בעולמות הנמוכים יותר את אור עולם האצילות, ולכן נקראת 'ארץ'.
- לפי הפשט (עולם העשייה) - מהותו של המסך, הדלת, ספירת המלכות, היא כמהות הקלעים – הסתרה וסתימה.
- המטרה – לבטל את ההעלם ולגרום לגילוי אלוקות למטה.
כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.