כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש – לקוטי שיחות חלק יד, שיחה ב
פרשת השבוע פותחת בפסוק:
" אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם…טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ."
מפרש רש"י: "מחטב עצך. מלמד שבאו כנענים להתגייר בימי משה כדרך שבאו גבעונים בימי יהושע,
וזהו האמור בגבעונים, ויעשו גם המה בערמה. ונתנם משה חוטבי עצים ושואבי מים".
שאלות
- 'חוטב עציך' ו'שואב מימך' מוזכרים כסוג אנשים בפני עצמם.
הם לא נכללו ב'כל איש ישראל' המובא בתחילת הפסוק
וגם לא בסוג הגרים המוזכר בהמשך – 'וגרך אשר בקרב מחניך'
אם כן, מהיכן מבין רש"י שהם גרים ?
- מדוע מפרטת התורה סוג זה של גרים בצורה נפרדת ?
- מדוע רש"י מעתיק את המילה 'בערמה', הרי גם בלעדיה ההסבר מובן ?
תירוץ השאלות
- בפרשתנו מכריז משה " אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם…לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"
הברית המוזכרת היא ברית לקיום המצוות, ומכאן ברור שכל סוגי האנשים המוזכרים הם יהודים.
- סיבת הגיור של אותם גרים היה מיוחד. בכך שהתורה מפרטת אותם היא מרמזת על כך, ורש"י מסביר זאת:
גרים אלו היו כנענים שבאו להתגייר כאשר בני ישראל עמדו להיכנס ולכבוש את ארץ כנען בימי משה.
- בימי יהושע – הגיעו גבעונים בערמומיות אל יהושע וביקשו להתגייר.
על מעשה הגיור הזה כעסו כל העדה והנשיאים על יהושע שהכניסם לתוך עם ישראל.
בימי משה – הגיעו הכנענים בתמימות וסיפרו מהיכן באו, ולכן גייר אותם משה.
לכן רש"י רומז על ההבדל בין המקרה אצל משה ליהושע בהוספת התיאור מהפסוק: "ויעשו גם המה בערמה".
הוראה לחיים:
על פי פנימיות התורה,
'חוטב עציך' – רומז ליהודי ש'חוטב' (שובר) את העצות הרעות שמייעץ היצר הרע.
'שואב מימך' – רומז ליהודי שמתגבר על תאוות עולם הזה (מים רומזים על תאוות ותענוגים).
רש"י מפרש שכנענים התגיירו והפכו לחוטבי עצים ושואבי מים.
לכן ההוראה היא שגם מי שהוא בבחינת "כנעני" – בעלי עסק ומסחר שאין עיקר עבודתם בלימוד התורה,
נדרש מהם להפוך ל"חוטבי עצים ושואבי מים" – להתגבר על היצר הרע וללכת בדרך הקדושה והישרה.
הכוח לעבודה זו ניתן על ידי בחינת "משה" שנמצאת בנשמתו של כל אחד ואחד מישראל.