כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.

סוכות -אחדות ללא תנאים

 

השיעור לרפואת דוד שמעון שיח' בן מזלה מזל טוב
בחג הסוכות אנו מצווים לברך על ארבעת המינים כפי שנאמר בתורה:
"וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל וּשְׂמַחְתֶּם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם שִׁבְעַת יָמִים".

במסכת סוכה מדייקים על כל פרט בפסוק:

  • "פרי עץ הדר" – האתרוג מוכרח להיות הדר ולא יבש.
  • "כפת תמרים" – הלולב צריך להיות כפות ומאוגד צמוד לשדרה.
  • "ענף עץ עבת" – ההדס צריך להיות עבות > בכל יציאת עלים צריכים להיות 3 עלים.
  • "ערבי נחל" – הערבה צומחת בסמוך לנחל.
    חכמים פסקו כי עבור האתרוג, הלולב וההדס – סימן התורה הוא תנאי לכשרותם.
    אך בנוגע לערבה – גידולה ליד הנחל אינו תנאי הכרחי לכשרותה.

השאלה
מדוע חכמים הבדילו בסימני התורה לכשרות בין שלושת המינים הראשונים לבין הערבה ?
כאשר לערבה לא נלמד מהפסוק שום תנאי הכרחי לכשרות.

הביאור
המדרש מסביר שארבעת המינים מסמלים ארבעה סוגי יהודים:

  • אתרוג – יש בו טעם, ויש בו ריח.
    רומז ליהודים שלומדים תורה ובעלי מעשים טובים.
  • לולב – יש בו טעם, ואין בו ריח. (הטעם – מהתמר
    רומז ליהודים שלומדים תורה, אך אין בהם מעשים טובים.
  • הדס – יש בו ריח, ואין בו טעם.
    רומז ליהודים בעלי מעשים טובים, אך שלא לומדים תורה.
  • ערבה – אין בה טעם, ואין בה ריח.
    רומז ליהודים שלא לומדים תורה, והם לא בעלי מעשים טובים.
    ישנו הבדל מהותי בין שלושת המינים הראשונים לערבה – בכל אחד מהם יש לפחות מעלה אחת גלויה,
    ואילו בערבה אין שום מעלה גלויה.
    המעלה הפנימית של יהודים שלא לומדים תורה ולא מקיימים מצוות היא – שהם יהודים!
    דווקא אצל יהודי כזה ניכרת מעלתו היחידה שהוא בן של אברהם, יצחק ויעקב!
    מכאן הבינו חכמים שהתורה לא דורשת שהערבה תהיה כשרה רק כאשר צומחת בסמיכות לנחל מים,
    משום שמעלת הערבה מתבטאת דווקא כשאין לה שום מעלה גלויה. אלא רק עצם המציאות שהיא ערבה.
    בדיוק כמו יהודי שלא מקיים תורה ומצוות וכל מעלתו היא שהוא יהודי!

 

ההוראה לחיים
בחג הסוכות אנו מצווים לאגוד יחד את ארבעת המינים המסמלים את כל סוגי היהודים ולקרב אל הלב.
מצווה זו מלמדת אותנו לאהוב ולהתאחד עם כל יהודי – ללא שום תנאי, אפילו הפשוט ביותר!
כשאנו מתאחדים עם השני מתוך אהבה, נוכל גם לקרבו לתורה ולקיום המצוות.
בזכות אחדות אמיתית – נזכה לגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.
ליקוטי שיחות, חלק כב, אמור ג'

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :