פורים
חג הפורים נקבע כזיכרון לנס שקרה לעם היהודי לאחר חורבן בית ראשון, בזמן מלכות פרס והמלך אחשוורוש. המן הרשע גזר להשמיד ולהרוג את כל היהודים ביום י"ג אדר. בעקבות כך העם היהודי הוסיף בלימוד התורה, התפלל וצם. בנוסף מרדכי ואסתר המלכה פעלו רבות אצל המלך אחשוורוש ובסוף באורח נס התבטלה הגזרה. על כן בכל שנה אנו חוגגים ושמחים מאוד על הנס שקרה לעם היהודי.
חג הפורים בנוי כך:
כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
- תענית אסתר – י"ג באדר. הזמן בו הייתה אמורה לקרות גזרת המן,
- פּוּרִים – י"ד באדר. הזמן בו חוגגים במרבית המקומות את חג הפורים.
- שׁוּשַׁן פּוּרִים – ט"ו באדר. ביום זה חוגגים בירושלים את חג פורים.
- בטחון בה' – כאשר התפרסמה גזרת המן, מרדכי חיזק את האמונה והבטחון בה' באמצעות לימוד התורה, תפילה וימי הצום שנקבעו לביטול הגזרה לבקשת אסתר המלכה.
- השתדלות – יחד עם הבטחון בה' אסתר ניצלה את מעמדה כמלכה והצליחה לשכנע את אחשוורוש לבטל את הגזרה. כך בכל מקום בו אנו נמצאים עלינו לדאוג ולשמור על העם היהודי והמשך קיומו.
- שמחה – ביטול הגזרה והניצחון הניסי הביא לשמחה גדולה. עלינו להוסיף בשמחה זו לכל השנה כולה.
- אחדות – המצוות המיוחדות לפורים מבטאות את החשיבות בשמירה על האחדות בתוך עמנו באמצעות נתינה וחסד.
- מקרא מגילה
- משלוח מנות
- מתנות לאביונים
- משתה ושמחה
- המצווה – לשמוע את כל קריאת המגילה, שנקראת מתוך מגילה כשרה הכתובה על קלף.
- מתי – קוראים את המגילה פעמיים בפורים:
- בליל הפורים – לאחר צאת הכוכבים ותפילת ערבית.
- ניתן לקרוא במשך כל הלילה, עד זמן 'עֲלוֹת הַשַּׁחַר'.
- ביום הפורים – בתפילת שחרית.
- ניתן לקרוא מזמן 'נֵץ הַחַמָּה' עד זמן 'שְׁקִיעַת הַחַמָּה'.
- מי שומע – כולם צריכים לשמוע את קריאת המגילה: גברים, נשים וילדים.
- היכן – עדיף לשמוע בציבור, אך אין חיוב לקרוא את המגילה במניין (עשרה אנשים)
- דגשים לקריאת המגילה
- א. כדי לקיים את המצווה צריך לשמוע את כל המגילה, ולכן חשוב לשמור על שקט בזמן הקריאה.
- ב. נהוג ללבוש בגדים חגיגיים בקריאת המגילה.
- המצווה - להעניק לפחות משלוח 'מנות' אחד, כדי להרבות באהבה ואחדות בעמנו.
- מה במשלוח – 2 סוגים של 'מנות' אוכל או שתיה. אפשר כמובן לשים יותר 'מנות'.
- 'המנה' צריכה להיות ראויה לאכילה או שתייה מיד, מבלי צורך לבשל או להכין.
- מי חייב לתת – גברים ונשים. איש נותן לחברו, אישה לחברתה.
- המצווה – לתת מתנות לעניים בעם ישראל, כדי לעזור להם ולהרבות באחדות.
- מה נותנים – לפחות מתנה אחת ל-2 אביונים. כלומר כל אביון מקבל מתנה.
- נותנים אוכל או כסף שהם דברים המשמחים את האביון.
- זוהי מצווה חשובה מאוד וטוב להרבות בה כדי לשמח את האביונים.
- למי נותנים – לעניים. אם לא נתקלנו בעני, אפשר לתת גם לארגון צדקה שיחלק לעניים.
- מי חייב לתת – גברים (מגיל 13) ונשים (מגיל 12). וראוי שגם ילדים יתנו.
- מתי – ביום חג הפורים, עד זמן 'שקיעת החמה'.
- המצווה – לערוך סעודה חגיגית ושמחה כדי להודות על הנס הגדול שנעשה לנו ביום זה.
- מתי – ביום חג הפורים. יש להתחיל את הסעודה לפני זמן 'שְׁקִיעַת הַחַמָּה'.
- כיצד – מצווה לשמוח בשתיית יין בסעודה זו יותר מהרגיל, ולאכול מאכלים טעימים וחגיגיים.
- תוכן הסעודה – במהלך הסעודה יש להרבות בדברי תורה והודאה על הנס שנעשה לנו בחג הפורים.
- בשישי – כשפורים חל ביום שישי מקדימים את הסעודה לשעות הבוקר, כדי לכבד את השבת.
- תחפושות – נוהגים להתחפש ביום הפורים מכמה סיבות:
- כדי להרבות בשמחה.
- הגורל 'התהפך' מגזירה על היהודים לניצחון גדול,
- שמו של הקב"ה 'מסתתר' במגילה וגם אנחנו מתחפשים ומסתירים את עצמנו.
- כדי שבמצוות 'מתנות לאביונים' לא יתביישו עניים לבקש צדקה מאנשים שמכירים.
- דמי פורים – יש הנוהגים לחלק דמי פורים, כדי לחנך את הילדים בנתינת צדקה.
- אכילת 'אוזני המן' – נוהגים לאכול 'אוזני המן' בפורים. יש לכך כמה הסברים:
- במקור המאכל נקרא באידיש "כיסני פרג" (מאן-טאש), והשתנה לכיסני המן (המן-טאש)
- במדרש כתוב שראה המן את שלושת האבות ומיד הוא נחלש.
- ייתכן שצורתו המשולשת מקורה בכובע המשולש שנהגו ללבוש שרים באותו הזמן.
- בירושלים – ביום י"ד אין אומרים תחנון, ובלילה קוראים את המגילה.
- בעיר 'ספק מוקפת חומה' – כמו צפת, חיפה, טבריה, לוד, עכו, יפו וחברון
- עָרֵי הַפְּרָזוֹת – שהם שאר הערים, ביום ט"ו אדר:
- אין אומרים תחנון.
- נוהגים לאכול סעודה חגיגית.
- כאשר עוברים מעיר לעיר במהלך ימי הפורים, יש לשאול רב כיצד לנהוג.
- ביום שישי, י"ד אדר – קריאת המגילה, מתנות לאביונים.
- בשבת, ט"ו אדר – מוסיפים בתפילה ובברכת המזון "ועל הניסים", וקוראים הפטרה מיוחדת.
- ביום ראשון, ט"ז אדר – מחלקים משלוח מנות, עורכים סעודת משתה ושמחה.
כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
1/33
שאלה 1
לְזֵכֶר אֵיזֶה נֵס חוֹגְגִים אֶת חַג הַפּוּרִים ?
2/33
שאלה 2
מַהוּ שׁוּשַׁן פּוּרִים ?
3/33
שאלה 3
אֵיזוֹ הַגְרָלָה עָרַךְ הֲמָן ?
4/33
שאלה 4
כַּמָּה מִצְווֹת מְיֻחָדוֹת יֵשׁ בְּחַג הַפּוּרִים ?
5/33
שאלה 5
כֵּיצַד חִזֵּק מָרְדְּכַי אֶת הַבִּטָּחוֹן בֹּהַּ' אֵצֶל הָעָם ?
6/33
שאלה 6
מָה לוֹמְדִים מֵאֶסְתֵּר ?
7/33
שאלה 7
אֵיזֶה עֵרֶךְ מְבַטְּאוֹת מִצְווֹת הַפּוּרִים ?
8/33
שאלה 8
אֵיזֶה רֶגֶשׁ אֲנַחְנוּ לוֹקְחִים מִפּוּרִים לְכָל הַשָּׁנָה ?
9/33
שאלה 9
מִי צָרִיךְ לִשְׁמֹעַ קְרִיאַת מְגִלָּה ?
10/33
שאלה 10
עַל אֵיזֶה חֹמֶר הַמְּגִלָּה צְרִיכָה לִהְיוֹת כְּתוּבָה ?
11/33
שאלה 11
כַּמָּה פְּעָמִים קוֹרְאִים אֶת הַמְּגִלָּה בְּמַהֲלַךְ הַחַג ?
12/33
שאלה 12
עַל מָה חָשׁוּב לְהַקְפִּיד בִּזְמַן קְרִיאַת הַמְּגִלָּה ?
13/33
שאלה 13
מַהִי מִצְוַת מַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים ?
14/33
שאלה 14
מִי חַיָּב בַּמִּצְוָה ?
15/33
שאלה 15
לְכַמָּה עֲנִיִּים לְפָחוֹת צָרִיךְ לָתֵת צְדָקָה כְּדֵי לְקַיֵּם אֶת הַמִּצְוָה ?
16/33
שאלה 16
אִם לֹא מָצָאתִי עֲנִיִּים בְּמַהֲלַךְ הַחַג, אֵיךְ עוֹד אֶפְשָׁר לְקַיֵּם אֶת הַמִּצְוָה ?
17/33
שאלה 17
מַהִי מִצְוַת מִשְׁלוֹחַ מָנוֹת ?
18/33
שאלה 18
מִי חַיָּב לָתֵת ?
19/33
שאלה 19
כְּלָל חָשׁוּב בְּמִשְׁלוֹחַ הַמָּנוֹת :
20/33
שאלה 20
מַהִי מִצְוַת מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה ?
21/33
שאלה 21
מָתַי יֵשׁ לַעֲרֹךְ אֶת הַסְּעוּדָה ?
22/33
שאלה 22
עַל מָה מַקְפִּידִים כַּאֲשֶׁר חַג הַפּוּרִים חָל בְּיוֹם שִׁשִּׁי?
23/33
שאלה 23
לְמִנְהַג הַתַּחְפּוֹשׂוֹת הַרְבֵּה סִבּוֹת. מָה מֵהַדְּבָרִים הַבָּאִים הוּא לֹא אַחַת הַסִּבּוֹת ?
24/33
שאלה 24
מַדּוּעַ יֵשׁ שֶׁנּוֹהֲגִים לָתֵת דְּמֵי פּוּרִים ?
25/33
שאלה 25
מָה נָהוּג לֶאֱכֹל בְּפוּרִים ?
26/33
שאלה 26
אַחַת הַסִּבּוֹת לְמִנְהָג אֲכִילַת אָזְנֵי הַמָּן הִיא :
27/33
שאלה 27
מַדּוּעַ בְּשׁוּשָׁן חָגְגוּ אֶת פּוּרִים בט"ו בַּאֲדָר וְלֹא בי"ד ?
28/33
שאלה 28
בְּאֵלּוּ מְקוֹמוֹת חוֹגְגִים אֶת פּוּרִים בְּתַאֲרִיךְ ט"ו בַּאֲדָר, כְּמוֹ בְּשׁוּשָׁן ?
29/33
שאלה 29
כֵּיצַד נוֹהֲגִים בְּט"וֹ בַּאֲדָר בְּעָרִים שֶׁאֵינָם מֻקָּפוֹת חוֹמָה ?
30/33
שאלה 30
בְּאֵיזֶה מַצָּב חוֹגְגִים אֶת פּוּרִים בִּירוּשָׁלַיִם בְּמֶשֶׁךְ שְׁלוֹשָׁה יָמִים ?
31/33
שאלה 31
מָתַי קוֹרְאִים אֶת הַמְּגִלָּה בְּפוּרִים מְשֻׁלָּשׁ ?
32/33
שאלה 32
מָתַי עוֹרְכִים אֶת סְעוּדַת הַחַג בְּפוּרִים מְשֻׁלָּשׁ ?
33/33
שאלה 33
כֵּיצַד מְצַיְּנִים אֶת הַחַג בְּמַהֲלַךְ הַשַּׁבָּת בְּפוּרִים מְשֻׁלָּשׁ ?
התרגול הסתיים
כל הכבוד
המבחן הסתיים
עניתם נכון על X שאלות!