כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.

פסח שני

 

פסח שני חל בי"ד באייר ובו ניתנה הזדמנות נוספת להקריב את קורבן פסח
לאנשים שהיו טמאים או רחוקים מהמקדש ולא יכלו להקריב את הפסח במועדו, בי"ד בניסן.

 

המקור מהתורה

בפרשת בהעלותך מסופר ששנה לאחר יציאת מצרים בי"ד בניסן ה' מצוה את בני ישראל להקריב את קורבן הפסח.
לאחר הפסח כמה מבני ישראל מגיעים למשה ומבקשים ממנו הזדמנות נוספת להקריב את הפסח,
משום שהיו טמאים באותו הזמן ולא יכלו להקריב. הם אינם רוצים להפסיד את המצווה ולהיות נבדלים מהעם.
"וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים הָהֵמָּה אֵלָיו אֲנַחְנוּ טְמֵאִים לְנֶפֶשׁ אָדָם לָמָּה נִגָּרַע לְבִלְתִּי הַקְרִב אֶת קָרְבַּן יְהוָה בְּמֹעֲדוֹ בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." (במדבר ט, ז)
משה פונה אל ה' שמקבל את טענתם ומוסר לו את דין 'פסח שני'.
באותו מעמד נוספה גם אזהרה שמי לא יהיה טמא או רחוק ולא יקריב את הפסח בי"ד בניסן ייענש בעונש כרת.
" אִישׁ אִישׁ כִּי יִהְיֶה טָמֵא לָנֶפֶשׁ אוֹ בְדֶרֶךְ רְחֹקָה לָכֶם אוֹ לְדֹרֹתֵיכֶם וְעָשָׂה פֶסַח לַה'.
בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּאַרְבָּעָה עָשָׂר יוֹם בֵּין הָעַרְבַּיִם יַעֲשׂוּ אֹתוֹ, עַל מַצּוֹת וּמְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ." (במדבר ט, י-יא)

 

חשיבות קורבן הפסח

ישנו כלל בקורבנות שאם עבר זמן הקרבת הקורבן לא ניתן להקריב אותו – "עָבַר זְמַנּוֹ – בָּטֵל קָרְבָּנוֹ"
קורבן הפסח שונה מכל הקורבנות משום שאם מבטלים קורבן רגיל עוברים על 'ביטול מצות עשה',
ואילו מי שלא הקריב את קורבן הפסח עונשו 'כרת'.
ולכן הקב"ה נתן הזדמנות נוספת לתיקון.

 

פסח שני בימינו

גם כיום שאין לנו את בית המקדש להקריב בו את קורבן הפסח, נהוג לציין את 'פסח שני':

  • בתפילה – לא אומרים תחנון בשחרית ומנחה ובקריאת שמע של המיטה משום השמחה שביום זה.
  • באכילה – נוהגים לאכול מצות, זכר לקורבן הפסח.
  • מותר כמובן לאכול עם המצה חמץ.
  • בנוגע לברכה על המצות לאחר הפסח נחלקו:
  • ספרדים:מְזוֹנוֹת.
  • אשכנזים:הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.
  • הילולת הצדיקים – ביום זה הסתלקו רבי מאיר בעל הנס ורבי יהודה בר עילאי.

 

המשמעות הפנימית

פסח שני מסמל את כוחה של התשובה, שיהודי יכול לשוב לה' בכל מצב ובכל זמן.
וכפי שכותב הרבי מליובאוויטש: "ענינו של פסח שני הוא שאין דבר אבוד, תמיד ניתן לתקן. אפילו מי שהיה טמא, מי שהיה בדרך רחוקה, ואפילו אם הדבר נעשה "לכם", כלומר ברצונו – למרות זאת ניתן לתקן".

 

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :

1/