כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
רעיון נפלא לדרשה לפרשת אמור– לדבר טוב
הקדמה
פרשת השבוע פותחת במילים:
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה אֱמֹר אֶל הַכֹּהֲנִים בְּנֵי אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם…" (ויקרא, כא, א)
ידוע שכל ענין בתורה הוא לכל יהודי, בכל זמן, ובכל מקום כי התורה היא נצחית.
שם הפרשה נקרא אֱמֹר, למרות שבפסוק מילה זו קשורה למילים שלאחר מכן – אֶל הַכֹּהֲנִים.
עלינו ללמוד מכך הוראה כללית אלינו, ולא רק הוראה לכוהנים.
אימרות טהורות
צריך להבין מה הכוונה במילה "אֱמֹור" ?
אין הכוונה לאמירה ודיבור בתורה, כי על זה יש ציווי מפורש – "וְדִבַּרְתָּ בָּם". (בם – בדברי תורה)
נאמר במדרש על תחילת פרשתנו: "אִמְרוֹת ה' אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת (תהילים יב,ז). שאימרות בשר ודם אינן אימרות טהורות."
וממשיך המדרש ומביא דוגמא למלך בשר ודם שמבטיח לעם שלו לבנות בניין, ולמחרת בבוקר הוא ישן ולא קם.
שאלו העם "היכן הוא, והיכן אימרותיו ?!". אבל הקב"ה – מה שהוא אומר, הוא עושה.
כל זה נובע מכך שהקב"ה הוא אמת. ואמת זה דבר נצחי שלא משתנה.
לדבר טוב
בני ישראל דבוקים וקשורים לקב"ה תמיד – "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם חיים כולכם היום"
ומשום כך גם אצלנו יש אמירה לזולת שהיא טהורה, בדומה לאמירה של ה'.
האמירה הטובה והרצויה שעליה מופיע הציווי "אמור" היא אמירה בשבח הזולת, ואמירה זו משפיעה ופועלת על הזולת.
סוד הדיבור
הדיבור תפקידו להוציא דבר נסתר שנמצא במחשבה לגילוי.
כאשר יהודי מדבר דברים טובים על יהודי אחר, הוא בעצם מוציא את הדברים הטובים שטמונים בו.
וכן להפך, אם מדברים דברים רעים על יהודי – מוצאים את הרע שטמון בתוכו.
ולכן כל כך חשוב ללמד זכות ולדבר טוב על יהודי.
המילה 'זכות' היא מלשון 'זיכוך'. כאשר יהודי מלמד זכות על יהודי אחר, הוא בעצם 'מזכך' ומטהר אותו.
אמור ולא דבר
לפי זה יובן מדוע מופיע כאן דווקא הביטוי "אֱמֹור" ולא "דַּבֵּר".
"דַּבֵּר" הוא 'לשון קשה' – התעסקות וטיפול בשבירת הרע.
ואילו "אמירה" היא 'לשון רכה' – השפעה על ידי גילוי הטוב של הזולת כך שהרע יתבטל מאליו.
לגלות את הטוב
מסופר על אהרון הכהן שכאשר היה פוגש אדם שהיה עושה מעשים רעים, היה מדבר בשבחו, ומתאר לו את כל המעלות והדברים הטובים שבו. כאשר אותו יהודי היה הולך לדרכו ומגיע למצב של ניסיון האם לעשות עבירה,
הוא היה נזכר בכל המעלות שאמר עליו אהרון, והיה מחליט שלעשות את העבירה זה לא מתאים לו כלל.
תכל'ס
עלינו להתחזק בדיבור טוב, ובשבח המעלות הטובות של הזולת.
דיבור טוב גורם לכמה דברים:
- מגלה את הטוב – הטמון בזולת, וגורם לו להיות טוב יותר.
- אהבת ישראל – דיבור טוב גורם לקירוב ואחדות.
- מטהר – לימוד זכות, מזכך ומטהר את הזולת.
מבוסס על ליקוטי שיחות כז, אמור ב'