כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
רעיון נפלא לדרשה לפרשת בלק– לתת עצה טובה
בלק
פרשת השבוע פותחת בתיאור בלק מלך מואב.
לאחר ששמע בלק על ניצחון ישראל את שני מלכי האמורי סיחון ועוג,
הוא חושש מאוד שארצו הבאה בתור להפסיד. בלק משתף את כל עמו בחשש שלו.
מלחמה אחרת
בלק הבין שבמלחמה רגילה הסיכוי שלו לנצח קטן מאוד,
ולכן הוא שולח משלחת שרים לבלעם כדי לנסות ולנצח את ישראל בדרך אחרת.
בלעם היה קוסם ונביא שכוחו נמצא בפיו. בלק רצה שבלעם יקלל את עם ישראל וכך מואב תנצח.
לאחר שה' התגלה בחלום לבלעם, הוא הסביר לבלק שכל מה שה' יאמר לו הוא יעשה.
"הַדָּבָר אֲשֶׁר יָשִׂים אֱלֹקִים בְּפִי אֹתוֹ אֲדַבֵּר" (במדבר כב, לח)
יצא מברך
בסופו של דבר, במקום לקלל, בלעם מברך את ישראל בברכות מיוחדות, ואף מנבא על ימות המשיח.
אך עדיין בלעם לא מוותר ומגלה לבלק את הדרך היחידה לנצח את עם ישראל – לגרום לעם לחטוא.
במקרה כזה הם יכולים לקבל עונש ולהפסיד במלחמה חס ושלום.
למה לא 'בלעם' ?
הפרשה כולה מתרכזת בבלעם.
האם יבוא, מה יאמר, וכיצד יגרום למואב לנצח.
אם כן, מדוע הפרשה נקראת על שם 'בלק' ?
העושה או היועץ
בדרך כלל כשאדם עושה דבר לא טוב, מאשימים אותו מיד.
אך פעמים רבות היה מי שדחף וייעץ לאותו אדם לעשות את המעשה, ודווקא הוא מחוץ לתמונה.
גם בצד החיובי זה כך – כאשר מישהו מצליח אף אחד לא מברר מי ייעץ או דחף להצלחה.
פשוט מתרכזים במי שעשה בפועל את המעשה.
היועץ הוא העיקר
הפרשה שלנו מלמדת אותנו גישה הפוכה לחלוטין.
פרשתנו לא נקראת על שם מי שגרם לדברים לקרות בפועל – 'בלעם', אלא דווקא על שם היוזם והיועץ – 'בלק'.
וכפי שכתוב בהפטרה: "עַמִּי זְכָר נָא מַה יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, וּמֶה עָנָה אֹתוֹ בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר". (מיכה ו, ה)
הנביא מגדיר במילותיו המדויקות שבלק היה היועץ והיוזם. לעומת זאת, בלעם רק ענה ועשה את דברי בלק.
לפיכך הפרשה נקראת על שם בלק, זה שיעץ וגרם את הכל.
עצה חיובית
מכאן ניתן ללמוד כמה חשוב לתת עצה טובה לזולת.
ומהצד השני, כמה חשוב להיזהר מלתת עצה שאינה הוגנת וטובה.
כפי שכתוב בספר החינוך:
"ידוע, כי תיקון העולם וישובו הוא להדריך בני אדם, ולתת להם בכל מעשיהם עצה טובה".
תכל'ס
מפרשת בלק נלמד:
- העצה שמובילה למעשה – חשובה אף יותר מהמעשה עצמו.
- כשנותנים עצה – צריך לחשוב היטב על תוצאות העצה.
- נשתדל לעזור ולתת עצות טובות ותומכות למי שזקוק לעזרתנו.
מבוסס על שיחת בלק, תשל"ג.