כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.

רעיון נפלא לדרשה לפרשת קורח – להסתכל נכון

 

הקדמה
בפרשתנו מתואר כיצד קורח מצליח לסחוף אחריו 250 אנשים חשובים מעם ישראל,
כדי לחלוק על שני בני דודיו, משה ואהרון הכהן.
הטענה של קורח הייתה מדוע משה הוא המנהיג ואהרון ובניו כוהנים, כאשר גם הם רוצים להיות כוהנים.
" כָּל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה'. מַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה' " (במדבר טז,ג)

 

תגובת משה
משה רבינו אינו מתרגש מטענת קורח, ומסביר לשבט לוי שהוא ואהרון נבחרו על פי ה'.
אנשי המחלוקת לא קיבלו את טענת משה, ובסופו של דבר כולם נענשים.
האדמה פותחת את פיה ובולעת את קורח ועדתו, וה-250 איש שהצטרפו למחלוקת נשרפים כליל באש.

 

שם אחר לפרשה
לאחר מעשיו של קורח התורה מזהירה אותנו: "וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ". (יז,ה)
בנוסף בגמרא מובא על הפסוק במשלי "וְשֵׁם רְשָׁעִים יִרְקָב" (י,ז)
שעלינו 'להרקיב' את שמם של הרשעים על ידי כך שאנחנו לא קוראים בשמותם.
אם כך, כיצד הפרשה נקראת על שם קורח ?

 

מה לחשוב?
לעיתים מזדמן לנו לראות יהודי שלא מתנהג ממש כשורה.
מיד גלגלי המוח עובדים ומכניסים את אותו יהודי לתיקייה 'שחורה'.
הוא כבר לא נמצא ברשימת האנשים שנהיה איתם בקשר או נזמין מתישהו לאירוע. מחוק.

 

יהודי לא משתנה
אך האמת שזה לא צריך להיות כך.
אנחנו צריכים לנסות ולהבדיל בין מעשי האדם, לבין האדם עצמו.
כאשר יהודי ח"ו חטא, אפילו המיר את דתו – מהותו הפנימית היהודית, אינה משתנה.
באותו הרגע היצר הרע ניצח את נפשו האלוקית של היהודי. אך זה היה באותו הרגע.
ישראל, אף על פי שחטא – ישראל הוא." (סנהדרין מג, עב')
לנצח מושרשת בו נקודה פנימית טובה, נפש אלוקית טהורה וקדושה.

 

שני מושגים
אותו הדבר גם לגבי קורח.
צריך להפריד בין: קורח / מחלוקת קורח.
קורח עצמו הינו יהודי מיוחד, חכם, צאצא של אברהם יצחק ויעקב.
כשנולד – היה הוא ככל תינוק יהודי 'שאין בו חטא'.
גם כאשר התבגר, זכה קורח לשאת את ארון הקודש יחד עם שאר בני קהת.
רק כאשר חלפו עשרות שנים, מצד ה'בחירה חופשית' שה' נתן לו, הוא בחר לחטוא ולחלוק על משה ואהרון.
אך אל לנו לטעות ולחשוב שהחטא נהפך להיות חלק ממהותו. לא כך!

 

ללמוד איך להסתכל
לכן הפרשה נקראת 'קורח', להזכיר לנו כיצד להסתכל על המציאות.
על אף מעשיו של קורח, בפנימיותו הוא טוב – יהודי שראוי להזכירו.
בפעם הבאה שאנחנו נתקלים בסביבה שלנו במישהו שלא התנהג כראוי
עלינו לזכור שעל אף מעשיו, בפנימיותו שוכנת נפש אלוקית טהורה.
עלינו לעזור לו לשפר את מעשיו, ולהסיר את הכתם והלכלוך שמכסה על היהלום הטמון בתוכו.

 

תכל'ס
מפרשת קורח עלינו ללמוד:

  1. נבדיל בין מעשי האדם לבין האדם עצמו.
  2. נזכור שבכל יהודי טמון טוב אינסופי, אפילו עם מעשיו לא היו טובים.
  3. אם יש ביכולתנו, ננסה לעזור לאותו יהודי לגלות את היהלום שטמון בתוכו.

 

מבוסס על פי שיחות קודש, תש"מ – קורח.

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :