כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
דבר תורה נפלא לפרשת וארא
הקדמה
בפרשת השבוע מסופר על 7 המכות הראשונות שהביא הקב"ה על מצרים.
המכה הרביעית הייתה מכת 'ערוב', וכך מתארת התורה את המכה:
" הִנְנִי מַשְׁלִיחַ בְּךָ וּבַעֲבָדֶיךָ וּבְעַמְּךָ וּבְבָתֶּיךָ אֶת הֶעָרֹב " (שמות ח, יז)
פירוש
רש"י מפרש את המילים משליח בך: "מגרה בך…לשון שיסוי".
בנוגע לערוב הוא מפרש: "כל מיני חיות רעות ונחשים ועקרבים בערבוביא והיו משחיתים בהם ויש טעם בדבר באגדה בכל מכה ומכה למה זו ולמה זו בטכסיסי מלחמות מלכים בא עליהם כסדר מלכות כשצרה על עיר בתחילה מקלקל מעיינותיה ואח"כ תוקעין עליהן ומריעין בשופרות ליראם ולבהלם וכן הצפרדעים מקרקרים והומים וכו'"
שאלות
- רש"י מסביר שכוונת המילה 'משליח' היא 'מגרה'. מדוע הוא מוסיף גם "לשון שיסוי" ?
- מדוע רש"י מסביר את הטעם למכת דם וצפרדע במכת ערוב דווקא ?
- מדוע לא מביא רש"י טעם למכת הערוב ?
תשובות
- רש"י מסביר את מכת הערוב כיוון שאין למכה הסבר בתורה.
את המילה 'משליח' הוא מסביר שבמכה זו היו חיות שהקב"ה גירה אותם להשחית.
אבל לרש"י זה לא הספיק מכיוון שבכל מכה היה מאורע על-טבעי לחלוטין ואילו בערוב לא היה שום מאורע חריג ועל-טבעי – כי הרי טבעם של חיות רעות הוא להשחית ולהרוס.
ולכן רש"י ממשיך ומסביר "לשון שיסוי", כי היה כאן נס גדול מאוד – שהקב"ה הכניס בחיות הרעות
רצון חזק להשחית יותר ולשסע את מצרים בצורה חריגה ולא רגילה.
ההוראה לחיים
במכת הערוב היה ניתן לחשוב שהקב"ה הוריד את המחיצה בין ישראל לעמים כיוון שכל החיות היו בערבוב גדול.
אך דווקא במכה זו כתוב בתורה שהקב"ה הפריד בין ישראל לעמים.
בעולמנו ניכר הערבוב בין הקודש לחול, ובין הקדושה לטומאה.
לכן דווקא בזמן כזה נדרש מאיתנו לחזק את המחיצה וההפרדה בין ישראל לעמים,
להתרחק ממנהגי הגויים, להתקדש ולהתקרב אל ה' יתברך.
ליקוטי שיחות, חלק יא, וארא ב