כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
מאמר שיר המעלות לדוד הנה מה טוב וגו'
ל״ג בעומר תשכ״ב
אות א׳
המאמר פותח בפסוק מתהילים המתאר את מעלת בני ישראל אשר נמצאים באחדות:
״שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד״. (קל"ג, א)
הרבי הריי״צ שואל מהי ההוספה במילים גַּם יָחַד, והרי המילים שֶׁבֶת אַחִים מסביר שהם יושבים יחד ?
תחילה יש להבין מי הם האחים בפסוק. לכך יש 3 פירושים:
- הרבי הריי"צ – נשמות ישראל שקשורות אחת לשנייה. (חתן וכלה).
- הזוהר – כנסת ישראל והקב"ה.
- רש"י – בני ישראל בינם לבין עצמם.
אות ב׳
בספר הזוהר מסופר שפעם אחת הייתה שנת בצורת והעולם היה זקוק לגשם.
הלכו לרשב"י וביקשו ממנו שיתפלל לה'. אמר רשב"י דרוש על הפסוק ״הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים״ וירד גשם.
מקרה זה מעניין שכן בהלכה מובא שבמצב כזה מוסיפים 6 ברכות בתפילת העמידה, וגוזרים 13 תעניות,
וכן ידוע הסיפור על חוני המעגל שעג עוגה והתפלל עד שירדו גשמים.
אם כך, כיצד הצליח רשב"י לפעול ירידת גשמים על ידי דברי תורה, ולא באמצעות תפילה ?
אות ג׳
תחילה צריך להבין את ההבדל בין תורה לתפילה, שזה כמו ההבדל בין ברכה לתפילה.
- תפילה
- מלמטה למעלה – יהודי מתפלל מלמטה ומבקש שישפיעו לו מלמעלה.
- יגיעה – נדרש מאמץ והשתדלות כדי שהתפילה תפעל.
- המשכה חדשה – בכוח התפילה ניתן ליצור שינוי בעולם, לכן אומרים בכמה תפילות את הנוסח 'יהי רצון' כלומר שיהיה רצון חדש.
- ברכה
- מלמעלה למטה – המברך (צדיק) נמצא למעלה מהשורש של הברכה וגורם לה לרדת למטה.
- ציווי – לא נדרשת יגיעה אלא בכוח המברך לצוות שהברכה תרד לעולם.
- המשכת דבר קיים – הברכה ממשיכה דבר שכבר קיים ליהודי למעלה, ולא דבר חדש.
אות ד׳
בתורה יש את שתי המעלות גם של תפילה (דבר חדש) וגם של ברכה (בדרך ציווי)
תלמידי חכמים שלומדים תורה בביטול פוסקים דינים כאן למטה והקב"ה מלך מלכי המלכים גוזר שכך יתקיים.
כפי שמסופר בגמרא על רבי פנחס בן יאיר שהיה צריך לחצות את נהר גינאי לצורך מצוות פדיון שבויים.
רבי פנחס גזר על הנהר שאם לא יבקע הוא יהיה יבש לעולם, והנהר מיד נחצה בדיוק כפי שהיה בקריעת ים סוף.
במופת זה יש את שתי המעלות שבתורה:
- תפילה – בקיעת הנהר היא דבר חדש, שינוי בעולם.
- ברכה – הנהר נחצה לאחר הציווי של רבי פנחס.
אות ה'
תחילה נבאר כמה מושגים:
- חכמת התורה – חכמתו של הקב"ה כפי שהיא מתאימה לגדרי התורה.
- אור אין סוף – דרגה אלוקית שאין בה שום גדר והגבלה, אשר גבוהה מחכמת התורה.
- פנימיות התורה – החלק הפנימי והעמוק בלימוד בתורה, אשר מאיר בו דרגת אור אין סוף.
כעת נבין את ההבדל בין רשב"י לשאר התנאים והאמוראים:
התנאים – עשו מופתים בזכות חכמת התורה, ולפי דרגה זו העולם לא היה ראוי לגשמים.
רשב"י – עשה מופתים על ידי המשכת דרגת אור אין סוף לעולם, וזאת באמצעות לימוד פנימיות התורה.
רשב"י פעל ירידת גשמים למרות שהעולם לא היה ראוי לכך, בדיוק כפי שבכוח התפילה אפשר להמשיך רצון חדש ושינוי בעולם, וזאת באמצעות אמירת דרוש בפנימיות התורה על פסוק בתהילים, משום שבפנימיות התורה מאיר בגילוי אור אין סוף.
אות ו'
כדי לפעול שינוי בכל נברא בעולם צריך שני דברים:
- המשכה מלמעלה [תורה] – המשכת אור אין סוף, אשר גורם לשינוי בפועל.
- עבודת הנברא [תפילה] – הנברא צריך להיות מוכן ומזוכך (כלי) לקבל את השינוי שנפעל בו.
- דוגמא לכך הוא התהליך בו נוצר הגשם ויורד לעולם.
- מלמטה – עולים אדים מהאדמה אשר יוצרים עננים.
- מלמעלה – העננים מורידים גשמים שמשקים את האדמה.
בתורתו של רשב"י נמצאות ומתאחדות 2 המעלות – המעלה שבתורה (הקב"ה) והמעלה שבתפילה (עבודת האדם),
משום שתורתו, פנימיות התורה מגלה את הקשר הפנימי והעמוק בין ישראל לקב"ה.
אות ז'
כעת ניתן להבין מדוע רשב"י אמר דווקא את הפסוק – "הִנֵּה מַה טּוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד".
פסוק זה מדבר על אהבת ישראל (שֶׁבֶת אַחִים), ועל ידי אהבה והאחדות בישראל מתגלה האהבה והאחדות
בין ישראל להקב"ה, שנמצא איתם – גַּם יָחַד
אות ח'
כעת נבין את הפסוק השני בפרק – "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו"
שמן – מרמז על חכמה, תורה.
שמן הטוב – מרמז על פנימיות התורה.
אם נחבר את סוף והתחלת הפסוקים – "שֶׁבֶת אַחִים גַּם יָחַד כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב"
נראה שכדי להיות באהבת ישראל (שֶׁבֶת אַחִים), זה נפעל על ידי לימוד פנימיות התורה.
לימוד זה צריך להיות לחדור בכל הכוחות המרומזים בהמשך הפסוק:
- הבנה והשגה – יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן (זקן – זה שקנה חכמה)
- במעשה בפועל – שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו (לבושי המצוות, הקיום בפועל)
ועל ידי לימוד פנימיות התורה נעשים מוכנים (כלים) לקבל את ההשפעות מאור אין סוף שאין בו הגבלות,
בילדים טובים, בבריאות איתנה, ובפרנסה בשפע.