כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.
הקדמה
בתחילת פרשת וישלח מסופר שיעקב שולח שליחים לעשו, כדי לבדוק האם הוא עדיין רוצה להרוג אותו.
" וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו ". (לב, ד)
פירוש
רש"י מפרש: " וישלח יעקב מלאכים – מלאכים ממש. "
כלומר יעקב לא שלח אנשים רגילים אלא מלאכים.
שבת פרשת וישלח תקל"ג, שהייתה השבת האחרונה לחיי המגיד ממעזריטש בעולם הזה,
הוא הסביר את דברי רש"י על פי חסידות: יעקב אבינו שלח לעשו רק את ה-ממש (הגוף) של המלאכים,
אך הרוחניות נשארה אצל יעקב.
שאלות
- הסיבה לכך שיעקב שלח מלאכים ולא אנשים הייתה כדי לברר את עשו, ולמלאכים יש כוח רוחני לפעול זאת.
אך אם הרוחניות נשארה אצל יעקב – כיצד כעת הם יכולים לפעול על עשו ?
- כיצד ביאור המגיד קשור לתוכנו של יום י"ט כסלו ?
הביאור
- המגיד ממעזריטש לא התכוון שיעקב שלח רק את הגוף הגשמי של המלאכים והנשמה נשארה אצל יעקב, הרי לא ניתן להפריד בין הגשמיות (הגוף) של המלאכים לבין הרוחניות (הנפש) שלהם.
אלא שכוונת הרב המגיד היא שלמרות שיעקב שלח מלאכים לעשו הרשע, נפשם נשארה קשורה ליעקב אבינו והם לא הושפעו מעשו. דווקא בצורה הזאת שהעיקר נשאר קשור אצל יעקב הם יכלו לפעול בירור בעשו.
- מהזמן בו נאמר המאמר של המגיד יש בו מעין "צוואה" והוראה כללית בעבודת ה' אלינו ההולכים בדרך החסידות מכיוון שהתלמיד החביב עליו וממשיך דרכו הוא האדמו"ר הזקן. יתרה מזו י"ט כסלו הוא גם יום הסתלקותו של הרב המגיד ממעזריטש וכפי שהוא אמר לאדמו"ר הזקן: " י"ט כסלו הוא יום ההילולא שלנו ".
- י"ט כסלו הוא היום בו נגאל אדמו"ר הזקן ממאסרו. עניינו של היום – "יפוצו מעיינותיך חוצה".
עד יום זה היה קטרוג בשמים להפצת החסידות, ומיום זה עלינו לפעול בכל הדרכים להפיץ את תורת החסידות.
החידוש של י"ט כסלו – שמאז ואילך החלק הנעלם, פנימיות התורה הופך להיות גלוי ומתפשט בכל חלקי העולם.
במאמרו של הרב המגיד לפירוש רש"י למלאכים ששלח יעקב אבינו טמונה הוראה נפלאה לעניינו של י"ט כסלו.
כדי להצליח בשליחות של "יפוצו מעיינותיך חוצה", עלינו ללמוד מיעקב אבינו ולשלוח "מלאכים ממש".
הכוונה היא שכדי להביא את המעיינות לכל מקום ללא שום חשש שה-"חוצה" (עשו) יפעל וישפיע עלינו,
אנחנו צריכים להיות קשורים למשלח (יעקב).
ההוראה לחיים
מטרת ירידת הנשמה למטה היא כדי לברר את הגוף ולעשות דירה לו יתברך.
כדי להצליח בשליחותנו ולברר את הגוף וענייני העולם עלינו לעורר את החלק הרוחני שבנו,
ולהיות קשורים ומאוחדים עם הקב"ה בכל עת וזמן – "כל מעשיך לשם שמים".
על ידי "הפצת המעיינות חוצה" נזכה לקיום היעוד "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו"
בגאולה שלימה תיכף ומיד ממש.