כל הזכויות שמורות ל-'אביטה'. אין להעתיק, לערוך, לחתוך, לתרגם, או לאחסן במאגר מידע דף זה.

דרשה לפרשת נח –מהיכן היה אור בתיבת נח ?

 

הקדמה
בפרשת נח מסופר שהקב"ה רצה להחריב את העולם באמצעות המבול, וזאת בגלל מעשיהם הרעים של בני האדם.

הקב"ה ביקש מנח שהיה צדיק באותו הדור לבנות תיבה גדולה לתוכה יכנסו הוא, משפחתו וזוג מכל בעלי החיים,
וכך ינצלו ממי המבול. התיבה הייתה גדולה מאוד, וזאת כדי שיכנסו בה כל האנשים ובעלי החיים.
מידות התיבה: אורך – 150 מ', רוחב – 25 מ', גובה – 15 מ'.

 

פסוק
בנוסף לציווי בניית התיבה, מבקש הקב"ה מנח: "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה" (בראשית ו, טז)

 

פירוש
רש"י: צהר. יש אומרים – חלון, ויש אומרים – אבן טובה המאירה להם"

 

שאלות
1. כיצד חלון אחד או אבן אחת הספיק להאיר את כל התיבה שהייתה מורכבת משלוש קומות ומדורים רבים ?

2. כתוב במדרש שבימי המבול השמש והירח לא תפקדו, אם כן – כיצד החלון הביא אור לתיבה ?

 

הביאור

1. כאשר הקב"ה ציווה את נח לעשות תיבה, הוא לא אמר פירוט מדויק של כל הדברים ההכרחיים שצריכים להיות בה,
משום שהם מובנים מעצמם ללא צורך ציווי על כך. לדוגמא: פתח לכניסה ויציאה, גג התיבה וכדומה.
כמו כן האור בתיבה – ודאי שנוח דאג להכניס מספיק נרות, ושמן כדי שיהיה אור בכל מדור ומדור בתיבה.
הציווי "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה" משמעותו הכנת מקור אור נוסף כדי להוסיף אור בתיבה,
חוץ מהאור הבסיסי שנח הכין ללא ציווי. וכעת ברור שאין הכוונה שחלון או אבן אחת יספיקו להאיר את כל התיבה.
2 .בימי המבול – החלון שימש להכנסה והוצאת דברים, ולכניסת אוויר לתיבה.
לאחר המבול – כשהשמש והירח חזרו לתפקד, שימש החלון גם לכניסת אור נוסף לתיבה.

 

ההוראה לחיים
התכלית בלימוד התורה וקיום המצוות היא להכניס ולגלות את האור האלוקי בעולם.
שני הפירושים של רש"י (חלון, אבן טובה) הם שני דרכים לעשות זאת:

  1. חלון – מכניס אור מבחוץ.
    עלינו לפתוח צוהר – חלון כדי להכניס את אור הקדושה לתוך הגשמיות וחיי היום יום.
    כפי שבעלי העסקים רואים השגחה פרטית (קדושה) בתוך העסקים שלהם (גשמיות).
  2. אבן טובה – מאירה מעצמה, מפנים.
    זוהי דרגה נעלית יותר – כאשר אנחנו הופכים את הטבע הגשמי עד שהוא בעצמו נעשה קדושה וגילוי לאלוקות.

ליקוטי שיחות, חלק י', נח א'

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :

הקדמה

בפרשת נח מסופר שהקב"ה רצה להחריב את העולם באמצעות המבול, וזאת בגלל מעשיהם הרעים של בני האדם.
הקב"ה ביקש מנח שהיה צדיק באותו הדור לבנות תיבה גדולה לתוכה יכנסו הוא, משפחתו וזוג מכל בעלי החיים,
וכך ינצלו ממי המבול. התיבה הייתה גדולה מאוד, וזאת כדי שיכנסו בה כל האנשים ובעלי החיים.
מידות התיבה: אורך – 150 מ', רוחב – 25 מ', גובה – 15 מ'.

 

פסוק
בנוסף לציווי בניית התיבה, מבקש הקב"ה מנח: "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה" (בראשית ו, טז)

 

פירוש
רש"י: צהר. יש אומרים – חלון, ויש אומרים – אבן טובה המאירה להם"

 

שאלות

  1. כיצד חלון אחד או אבן אחת הספיק להאיר את כל התיבה שהייתה מורכבת משלוש קומות ומדורים רבים ?
  2. כתוב במדרש שבימי המבול השמש והירח לא תפקדו, אם כן – כיצד החלון הביא אור לתיבה ?


הביאור

  1. כאשר הקב"ה ציווה את נח לעשות תיבה, הוא לא אמר פירוט מדויק של כל הדברים ההכרחיים שצריכים להיות בה,
    משום שהם מובנים מעצמם ללא צורך ציווי על כך. לדוגמא: פתח לכניסה ויציאה, גג התיבה וכדומה.
    כמו כן האור בתיבה – ודאי שנוח דאג להכניס מספיק נרות, ושמן כדי שיהיה אור בכל מדור ומדור בתיבה.
    הציווי "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה" משמעותו הכנת מקור אור נוסף כדי להוסיף אור בתיבה,
    חוץ מהאור הבסיסי שנח הכין ללא ציווי. וכעת ברור שאין הכוונה שחלון או אבן אחת יספיקו להאיר את כל התיבה.
  1. בימי המבול – החלון שימש להכנסה והוצאת דברים, ולכניסת אוויר לתיבה.
    לאחר המבול – כשהשמש והירח חזרו לתפקד, שימש החלון גם לכניסת אור נוסף לתיבה.

 

ההוראה לחיים
התכלית בלימוד התורה וקיום המצוות היא להכניס ולגלות את האור האלוקי בעולם.
שני הפירושים של רש"י (חלון, אבן טובה) הם שני דרכים לעשות זאת:

  1. חלון – מכניס אור מבחוץ.
    עלינו לפתוח צוהר – חלון כדי להכניס את אור הקדושה לתוך הגשמיות וחיי היום יום.
    כפי שבעלי העסקים רואים השגחה פרטית (קדושה) בתוך העסקים שלהם (גשמיות).
  2. אבן טובה – מאירה מעצמה, מפנים.
    זוהי דרגה נעלית יותר – כאשר אנחנו הופכים את הטבע הגשמי עד שהוא בעצמו נעשה קדושה וגילוי לאלוקות.

ליקוטי שיחות, חלק י', נח א'

בשיעור זה תוכלו למצוא מגוון תכנים :